Your browser version is outdated. We recommend that you update your browser to the latest version.

Rataryhmän "oikeat vastaukset"

 

Raisionlahden seutu tarjoaa maastokohteiltaan, maisemiltaan ja muodoiltaan mielenkiintoisen vaihtelevan ympäristön. Tämän odotettiin vaikuttavan myös ratasuunnitteluun ja sitä myötä moniin erilaisiin ratkaisuihin. Tätä puolsi myös laaditut testisuunnitelmat, joita maastoon oli mahdollista laatia useampia samanarvoisia mutta perusteeltaan kuitenkin erilaisia

 Reittisuunnitelmien kirjoon täytyy olla tyytyväinen. Kartalle sijoitetut houkuttimet toimivat odotetusti.

Tunnetustihan suunnistuskartan vaativampia pisteitä ja raskaampaa kulkualustaa ei kannata jättää väsyneenä suunnistettavaksi ja peruskartalla rastivälit ovat melko pitkiä. Nyt peruskartalta aloitettiin ahkerasti ja se on tällä kertaa myös perusteltua kahdesta syystä: Peruskartan uloimmat rastit sijaitsevat kaukana kisakeskuksesta ja muodostavat laajan kehän, eli rastit ovat jonossa. Lopussa sen kesken jättäminen ajan puutteen yllättäessä romuttaa reitin ajatuksen, ja rastit ovat isoja eli kierron keskeytys tulee lisäksi kalliiksi. Puuttuu siis säätövara. Eikä peruskartan mäkirastitkaan mitään kevyitä otettavia ole, helppoja toki.

Toinen seikka on maaliin tulo. Raisionlahden suunnasta maaliin on ylämäki ja paras loppuun jätettävä ”jos jää aikaa”-rasti eli 172 on erittäin raskas hakea rannasta nousten. Toisin on suunnistuskartan suunnasta tullessa.

 

Vaikka perusratkaisut olisivatkin tosistaan täysin poikkeavia, syntyy niihin kuitenkin samanlaisia rastivälisarjoja kartan monista reittiä ohjaavista rajoitteista johtuen. Toisaalta lähdön / maalin sijainti melko keskellä karttaa helpottaa reitin säätämistä matkan aikana, sillä mistään ei ole varttia pidempää matkaa maaliin. Tämän seikan hyödyntäminen vaatii kuitenkin säätämiseen mukautuvaa suunnitelmaa.

Muuten melko hyvän suunnitelman teko on aika helppoa, koska useasta lähtösuunnasta saa koottua hyvän reitin. Lähes kaikki rastit sisältävään reittiin on tehtävissä runsaasti täysin toisistaan poikkeavia ratkaisuja jotka loppujen lopuksi ovat melko saman pituisia. Mutta kun pisteistä haetaankin vain 90, 80 tai 70 prosenttia, käy parhaan ratkaisun löytäminen jo hyvin vaikeaksi.

 Peruskartalla hahmottuu helposti muutama perussarja: pieni sisäkierros (72-148-80-76-73) ja ulkokierros, joka kiertää lahden ympäri. Vastaavasti näiden (etenkin ulkokierroksen) liitos suunnistuskartalle osuu suunnistuskartan reunoilla oleviin alikulkuihin. Reitin jatko suunnistuskartalla syntyy sitten näiden alku- ja loppupäiden sijainnin mukaan.

Eli ratkaisuksi rakentuu esim.-174-105-155-71-139-175-173-(74)-157-160-147-164-175-152-(70)-167-163-83-106. Suunnistuskartallekin hahmottuu siis keskellä oleva sisäkehä, sekä taaempi rastivyöhyke, jonka päässä pistona Kukonpään 70.

 

Peruskartan sisäkierros, siirtymä ulkokierrokselle esim. 73:lta Raisionlahden yli vastapäivään, siirtymä suunnistuskartalle ja siellä edellä kuvattu kierros.

Tällainen reitti on siis ihan ok ja vastaavan tasoisia ratoja saa useita, vaihtamalla eri lenkkien kiertosuuntia ja pienin muunnelmin. Matka kaikki rastit hakien on n. 25-26 km jotakuinkin järjellistä reittä mitattuna.

 

Mutta:

Kummallakin kartalla on reunimmaisia rasteja, joiden kesken syntyy puntarointi, mitä jättää pois.

Kun lyhennetään edellä kuvatun tapaista rataa poistamalla noita ääreisrasteja, se toimii vain silloin, kun haetaan melkein kaikki rastit ja niistä vain joku täytyy uhrata.

Kukaan ei kuitenkaan hakenut läheskään kaikkia pisteitä.

Jos edellä kuvattua perusrataa lyhennetään vain poistamalla noita pistoja vaativia ääreisrasteja, matka toki lyhenee mutta pisteetkin vähenevät rajusti. Liian paljon. Oikeaan ratkaisuun n. 170-190 pisteen radalle on siis poistettava joku alue kokonaan. Lyhyemmästä radasta osia täytyy poistaa useampi.

 

Täytyy poistaa sellainen alue, missä on pitkiä rastivälejä ja vähän pisteitä.

Kuten: A) Raisionlahden itäpuoli (rastit 137, 110, 144 ja 82) tai B) länsireuna (rastit 159 ja 161).

 

Ratkaisu A: Raisionlahden yli ei siis mentäisi lainkaan, jolloin Piuhanojan itäpuolella tehdään lenkki toista ojan siltaa mennen ja toista palaten.

Ratkaisun heikkoudeksi jää rasti 76 ikävästi loppuun alhaalta koukattavaksi:

72-148-80-75-77-78-79-154-138-166-159-161-74-157-160-147-164-70-167-83-163-139-175-173-105-155-174-172-73-76- Matka 19,5 km, pisteet 174. Tässä siis suunnistuskartan rastit kahdessa rivissä ja 106 jää pois. Tulo ja meno suunnistuskartalle vierekkäisistä alikuluista länsireunalla. 72,73 ja 76 siis lopun säätörasteja, joita ilman matka lyhenee 17,4 km:iin ja pisteet vähenee 165:een.

 

 

 

Ratkaisu B: länsisivulta jää pois 159 ja 161, jolloin ei siis 166:lta tultaisi etelään. Sieltä tullessahan ensimmäiset kunnon pisteet saa vasta vaikeasta 105:stä. Tyhjä alue on siis aika iso, vaikka 166:lta on tosin helppo reitti tietä pitkin.

Tähän perustuva reitti: -76-80-148-166-138-154-79-78-77-75-82-110-144-106-83-167-70-163-164-147-160-157-74-173-175-139-155-105-174-172- Matka 19,9 km, pisteet 181. Tällä reitillä myös juomarasti osuu melko hyvään kohtaan. Siksi tämä on ratamestarin optimireitti.

 

 

Ratkaisu A:n loppuosaa käyttäen löytyy paras iso ratkaisu. Siinä peruskartan kierros on lahden ympäri:

76-73-144-110-82-75-77-78-79-80-148-154- ja suunnistuskartta, kuten A, viimeisenä 172. Matka 22.9 km, pisteet 199.

Mihinkään edellä kuvatuista reiteistä ei pysty lisäämään kaikkia rasteja niin, että jostain niistä syntyisi samalla lyhyin reitti kaikkien rastien hakemiseen. Se reitti on ihan erilainen:

73-76-80-79-78-77-69-75-82-137-110-144-106-83-163-167-70-152-164-147-160-157-74-173-175-139-71-155-174-105-161-159-166-138-154-148-72. Matka 25,1 km.

 

 

Rasteista:

74 ja 173) Peruskartan rastilla 74 oli käyty hyvin vähän. Tuon rastin kautta koukaten pääsee kuitenkin tietä pitkin helposti rastille 157. Lisämatka pistettä kohti on pienempi kuin tai korkeintaan samaa luokkaa kuin muilla äärirasteilla. Lisänä hyöty 157:lle johtavan hidaskulkuisessa maastossa kulkemisen väheneminen viidennekseen. 74:ää ei siis kannata oitis hylätä. Rasti 173 ei ole kovin vaikeakulkuinen, kun sinne kiertää etelästä, kuten karttakin neuvoo. Se on kuitenkin 3 lisäpistettä reitillä 74:lle.

152) rastin 152 haku aiheuttaa sen, että 163 täytyy hakea 167:n ja 83:n välissä (-164-152-70-167-163-), mikä lisää matkaa liikaa, jotta 152 kannattaa hakea, etenkin kun rasti on melko raskas. Ei kannata.

106) Venesataman 106 on tyhjän alueen keskellä, mutta lahden ylitys sen kautta tuo enemmän pisteitä kuin pohjoispuolella 73:n kautta. Salmen ylittävällä reitillä siis hyvä rasti.

70, 137, 69 ja 159) Näistä peruskartan rasteista jokainen vaatii pitkän piston ilman, että rasti on mikään linkki kahden alueen yhdistämiseen, kuten on esim. 106 ja 144 ovat.

137 on pahin. Tolkuton matka seuraavalle pisterastille ja vielä temppelivuori ylittäen tai kiertäen. 137:lta esim. 69:lle on yli kaksi kilometriä ja välissä vain 82. Tämä ei tietenkään koske niitä kilpailijoita, jotka fuskasivat pakenemalla rastilta rautatiesiltaa pitkin. Rataa pitkin kulkuhan oli kielletty. Oikaisun voi halutessaan luntata juoksijan reitistä. Jos rastien 137 ja 106 välissä ei ole 144:ää, on melko varmasti oikaistu.

Rastien 69, 70 ja 159 lisämatka on melko sama (1,3 km) mutta 69 on raskain. Seuraava perusteltu pudokas siis. Samalla helpottuu pähkäily, mitä tehdä 75:lle, joka kannattaa ilman muuta hakea.

Rasteille 70 ja 159 on helppo reitti mutta 159 on muuten tyhjällä alueella. 70:lle johtaa ihan tasainen tie ja se on isompi rasti eli kannattavampi.

80) Myös rasti 80 on ison tyhjän alueen keskellä ja se oli erityisesti tarkoitettu rastiksi, jonka hakua on hankala sijoittaa mutta on kuitenkin haettava. Sitä tai 75:ttä ei kannata hakea pistona Piuhanojan vastarannalta.