Your browser version is outdated. We recommend that you update your browser to the latest version.

Ratamestarin jälkipelit


Ratamestarin radan laadintaan vaikutti merkittävästi se, että olimme saaneet luvan sijoittaa rasteja Flowparkin alueelle. Radasta piti tehdä sellainen, että mahdollisimman moni joukkue saataisiin houkuteltua käymään Flowparkissa. Pitkän etäisyyden takia yksi kymmenen pisteen rasti ei välttämättä olisi ollut vielä riittävä houkutus. Sen sijaan kahden yhdeksän pisteen rastin sekä kohtuupituisella pistolla saavutettavan 157-rastin muodostaman 25 pisteen kokonaisuuden oli tarkoitus olla sellainen, että sitä houkutusta olisi vaikeaa välttää. Tämä olikin huomattu kohtuu hyvin. Flowparkin rastit haki yli puolet joukkueista.

Huonona puolena tämän vuoden kisassa oli useamman liikennevaloristeyksen osuminen alueelle. Mutta jos Turun kaupunkialueita halutaan hyödyntää kisoissa mahdollisimman monipuolisesti ja vaihtelevasti, liikennevaloja aina silloin tällöin väkisinkin radalle osuu. Ja toisaalta, pystyyhän valojen vaihtumisen odotusajan onneksi hyödyntämään oman radan jatkosuunnitteluun.

Myös muuten pisteitä oli painotettu siten, että radan pohjoisosa oli eteläosaa houkuttelevampi. Sprinttisuunnistuskartan 13 pistettä ei sellaisenaan ollut mitenkään poikkeuksellinen korkea pistemäärä. Siinä piti kuitenkin huomata hyvin lähellä rogaining-kartalla ollut 9 pisteen 69-rasti. Muutamalta joukkueelta oli tuo 69:n läheisyys ilmeisesti jäänyt huomaamatta, vaikka olivatkin sprinttikartan rasteja muuten hakeneet. Tämä yhteensä 22 pisteen kokonaisuus, yhdistettynä maankaatopaikan alueen isopisteisiin rasteihin, oli sellainen kokonaisuus, että se muodostui kartan eteläosan kuntoradan metsäaluetta paremmaksi yhdistelmäksi.

Jotta pohjoinen ei olisi ollut aivan niin itsestään selvä paremmuudessaan, oli tuplausrasti sijoitettu kartan eteläosaan aiheuttamaan lisävaivaa reitinsuunniteluun. Tällä kertaa tuplausrasti oli tarkoituksella tehty vaikeasti tuplattavaksi. Tuplaus 72-pistolla oli toki helppo, mutta muun radan sovittaminen pisto-tuplaukseen ei ollutkaan enää niin helppoa. 72-piston toisesta ääripäästä löytyy TuMen Saikkonen/Millner tuplaus. Heillä oli tuplauksen välissä peräti 24 muuta rastia. Tällä kertaa oikea ratkaisu oli jättää tuplauksen pohdinta vähemmälle huomiolle ja käyttää 15 minuutin suunnitteluaika siihen, miten pohjoisen rastit saa haettua optimaalisesti. Tuplausrastilla kävi 109 joukkuetta, mutta ainoastaan 20 joukkuetta tuplasi sen. Tuplauksen väliin jättö ei tässä kisassa ollut virhe.

Hautausmaan ympäristön rastit oli sijoitettu siten, että joukkueet joutuivat ehkä hetken miettimään, olisiko helposti löydettävän pohjoiskautta kierron sijasta löydettävissä sellainen reitti, jossa hautausmaa kierrettäisiinkin eteläkautta. Ratamestarin arvion mukaan tällaista parempaa, hautausmaan eteläkautta kiertävää reittiä ei kuitenkaan ollut löydettävissä. Ainakin, jos rastin 167 haki, kannatti hautausmaa kiertää pohjoisen kautta. Pohjoiskierron puolesta puhuu se, että tällöin 157-rasti on haettavissa lyhyemmällä pistolla. Kokonaiskisan nelonen, TuMen Kääriäinen/Karhunen onnistuivat kuitenkin muodostamaan kohtuu hyvän toteutuksen hautausmaan eteläkautta kiertäen, jättäen rastit 167 ja 157 kokonaan hakematta.

Ne neljä rastia, jotka ratamestarin arvion mukaan kaikkien olisi kannattanut hakea, olivat kisakeskuksen lähellä sijainneet maankaatopaikan 160, 87 ja 166, sekä Ohrakadun 108-rasti. Tämä oli huomattu hyvin, kyseiset neljä rastia olivat kaikki radan kymmenen haetuimman joukossa.

Ne kolme rastia, joille tässä kisassa ei ollut tarvetta mennä laisinkaan, olivat länsilaidan 154 ja 175, sekä eteläisen Katariinakiven 75.  Yleisesti tämä oli huomattu tosi hyvin, nämä olivat kisan kolme vähiten haettua rastia. Tästä asiasta ratamestarin kanssa kärkipään kisailijoista olivat eri mieltä mm. D-sarjan voittaja Anni Liimatainen (154 & 175) ja H40-sarjan vitonen Jari Jaakkola (154 & 75). Vaikka molemmat ylsivätkin hyviin suorituksiin, ratamestarin arvion mukaan kummankin juoksuvauhdilla olisi parempikin kokonaisuus ollut löydettävissä. Kokonaiskilpailun viisi parasta joukkuetta, mukaan lukien kisan voittaja Janne Ala-Äijälä, jättivät kaikki nämä kolme rastia oikeaoppisesti hakematta.

Ratamestarin optimireitti lähtee alussa pohjoiseen, jolla varmistetaan, että kaikki pohjoisen hyvät rastit ehditään hakea. Kärkijoukkueista tästä ajatusmallista poikkesi ainoastaan TuMen Saikkonen/Millner, jotka lähtivät rohkeasti heti alussa etelään pohjustamaan 76-rastin myöhempää tuplausta. Saikkonen/Millnerin tuplaustoteutus on silmiä hivelevän kaunis, mutta se vaatii lujaa uskoa omaan juoksuvauhtiin ja suunnistustaitoihin, ettei matkan varrella satu viivästyksiä. Kumpaakin herroilla näytti riittävästi löytyvän.

Optimireitillä pitää huomata, että 108-rasti kannattaa koukata rogainingkartan puolelta jo heti alussa, 73 ja 160 rastin välissä. Tämä vaatii myöhemmin 164-rastin uhrauksen, mutta optimireitillä pisteitä kisan voittoon kertyy riittävästi ilman 164-rastiakin. Lähellä ratamestarin optimireittiä on mm. H40-sarjan voittajan ja kokonaiskisan kakkosen Juha Hellstenin reitti. Hellstenin reitti näyttää ratamestarin silmin kokonaisuutena hyvältä. Ainoastaan lopussa on tullut yksi virhe, kun Hellsten on jostain syystä hakenut 82 ja 78 rastit väärässä järjestyksessä. Tämä virhe ei kuitenkaan vienyt Hellsteniltä kokonaiskisan voittoa. Kisan voittajan Janne Ala-Äijälän vauhti on ollut sen verran kovempaa, että ilman tätä yhtä virhettäkään Hellsten ei aivan kisan voittoon saakka olisi yltänyt, vaikka olisikin ehkä 174 rastin vielä ehtinyt lopussa hakea.

Kisan voittajalla, Janne Ala-Äijälällä on tullut lopussa oman tuplauksen kanssa kiire, mutta juoksuvauhti onneksi kesti reilun kolmen minuutin ajanylityksen. Jälkikäteen on tietysti helppo nähdä, että Ala-Aijälän tuplaus ei tällä kertaa kannattanut, koska ajanylitys maksoi 8 pistettä, mutta etukäteenhän sitä ei pystynyt tietämään. Yrittänyttä ei laiteta, eli rohkea veto Ala-Äijälältä vielä ihan kisan lopussa!


Ratamestarin optimi kisan voittoon:  
K-73-108-160-172-87-166-69-163-137-173-152-167-157-159-139-155-148-138-79-53-80-144-147-76-70-74-76-72-78-77-174-M

 

 



Optimireitillä kannattaa huomata, että vaikka 82 sijaitsee linnuntietä melkein 78- ja 77 rastiväliviivalla, oikeasti 82 -rastin haku teettää ainakin 200 metrin lisämatkan, Wibeliuksentien pään kierron takia sekä muutaman lisä-korkeuskäyrän. Jos aikaa lopussa on, 82 toki kannattaa myös hakea. Tällä kertaa optimiradalla sitä ei kuitenkaan voittopisteisiin saakka tarvittu.


Kaikki-rastit optimirata muodostuu hieman erityyppiseksi:

K-73-160-108-164-138-79-53-80-155-148-139-159-157-167-152-173-137-163-69-166-172-87-154-174-77-82-175-78-161-75-144-147-70-76-72-76-74-91-M